Der findes som bekendt en masse “vintage rental houses”, der lejer LTM eller de såkaldte ( Canon ) range finder objektiver ud.
Trenden er – stadig – ikke ( rigtigt ) nået her til landet, hvor det “vildeste” du kan finde er “re-housede” FD glas, der nu er oppe i en brugt pris, der – ærligt talt – intet har med deres værdi at gøre. (det er nu billigere og lettere at leje Leica R glas )
Derfor valgte jeg – tidligt – og mere eller mindre som en af de første her i Norden at samle på Canons LTM glas, der er fra de sene 50ere og begyndelsen til midt i 60erne.
Glassene er – for længst – blevet et hit i Hollywood, hvor specielt “The Dreamlens”, der er den Stanley Kubrick brugte på “Barry Lyndon”, stearinlys scenen i 1975, hvor han kunne eksponere film ved F0.95, hitter.
The Dreamlens, giver – i teorien – mere lys på filmplanet, end der er foran kameraet.
Hvad de fleste ikke er klar over, er at The Dreamlens, reelt er 2. generation af den jeg i stedet valgte at investere i, nemlig Canons f1,2 50mm, der – bevares – har de samme problemer som The Dreamlens, men som Canon oprindeligt prissatte højere end “The Dreamlens”, der reelt er markedsføring af et nyt kamera på et tidspunkt hvor Leica var løbet med hele markedet.
Detaljen er – i den forbindele – at min har færre problemer end The Dreamlens, forstået på den måde at de begge “bloomer”, altså ser specielt lyse ud når de er helt åbne, men at f1,2 håndterer dette problem bedre, selv om at de rehousede (LTMx) versioner klarer det hele endnu bedre.
Og det er så her min 13.3mm Canon LTM kommer ind i billedet.
Her er der nemlig ( også ) tale om en “fusions optik”, der – i et par år – både blev solgt som LTM objektiv ( rangefinder ) og FL ( en tidlig forgænger for canons FD/EOS mounts )
Jeg investerede oprindeligt i dette objektiv, i håbet om at den kunne bruges med speedbooster, der på S35mm giver et 0,71 gange bredere billede. ( konkret booster så antallet af mm som der står på det enkelte objektiv, igen passer, selv om at der er tale om en crop-kamera )
Det er bare ikke muligt at bruge speedbooster med dette hybrid LTM/FL objektiv. ( der reelt er et LTM objektiv der er porteret til FL i 1964)
Efter en masse research, fandt jeg så frem til at udlejerne ( i Hollywood ) af LTM objektiver, for længst har droppet LTM, og er overgået til LTMx, der er LTM objektiver, der er “suppleret” med ( fast monterede ) x0.7 forsatser, der derfor er begyndt at gå amok i priser, hvis du selv skulle gå og lede.
Og min 13,3mm er da også netop et LTMx hybrid objektiv, der består af et 19mm ( allerede hybridt ) FL/LTM Canon LTM ( med FL mount) glas, der er udstyret med en – relativt – “objektiv” x0.7 forsats, der altså både gør billederne bredere og som sikkert henter lidt mere lys ind end de originale f3,5 som denne – snart – 60 år gamle optik selv klarer.
Jamen tænker du sikkert, hvor bruger Hollywood så de her LTM glas. ( LTMx )
Army of the Dead er et fint eksempel på hvad LTM glas kan. ( jeg har fra 19mm og op til 180mm )( LTM og FL )