Det er såmænd ikke fordi vi er den mindste smule nostalgiske her på siderne.
Nærmest tværtimod.
Omvendt, er der altså “noget” ved de gamle glas, der er svært at genskabe.
Bevares, mest fordi teknikkerne der skal til for at skabe fine objektiver er blevet langt bedre og mere præcise. Men altså også fordi gammelt glas har en række uperfekthedder, der – som film og high end TV produktion – tit betyder at produktionerne er en smule mere snørklede end – for eksempel – dem der er skudt derud af på spritnyt superskarpt glas.
Bevares, der er sygt meget lettere at arbejde med et moderne sæt Canon primes, Sigma eller Zeiss.
Men hvor er morskabet i det, nu hvor du ved at det er muligt at slå sig igennem en produktion på – for eksempel – mine Voightlanders.
Hvad er det s vi har med at gøre her.
Jo, det er en af de tidligste serier, fra slut 50erne og de helt tidlige 60ere.
Heldigvis var Voightlander rigtigt langt foran Zeiss på dette tidspunkt, hvorfor det – allerede der i 59-60 var muligt at få fingre i en 28mm, der – bevares – kun er f3.4, og for dybt til moderne SLR’s.
Igen.
De skal jo alligevel adapteres, nu hvor der er tale om Exacta mount objektiver.
Og så er der jo ingen spejl i hverken EOS mount video kameraer, eller – som i mit tilfælde – mit RF kamera, der – bare – kræver end konvertering fra EF til RF mount.
Hele serien er født med x0.7 forsatser, der kan byttes ud med x0.71 bagstykker ( MetaBone) så de mm der står på glasset, altså også passer på S35 kameraer, da det er sådanne jeg bruger det her glas på.
Skulle man tale om “karakter” og “look” er Voightlanders fra denne periode pænt “destinkte, men “hårde” uden at de bliver ( for ) skarpe.
Igen, 50mm f2 ( septon ) er pænt skarp, og ligner meget en tidlig Zeiss.
De andre matcher dog op, og blændes der en del ned, er det hele faktisk pænt skarpt.
Er det ikke planen, kan de bruges helt åbne, hvilket netop gør dem så umulige at arbejde med, at det er helt morsomt.
herunder en kort optagelse, hvor det er muligt at se hvordan de tegner i forhold til – for eksempel – mine andre glas.
Det er lavet i høj sol, og blot spejlet op, så det er muligt at motivet ( flasken ) i forhold til grønt etc.
Det var sådan en omgang jeg lavede tidligere, så nu er det muligt at sammenligne og se hvordan de enkelte glas ser ud i forhold til hinanden.
Serien består foreløbig af:
28mm
35mm
50mm
90mm
135mm
200mm
Og de kan lejes udstyret med x 0.7 forsatser, eventuelt kombineret med en metabone x0.71, der dog kun fungerer med RF mount kameraer.
Det er muligt at leje en 1/2, et par x1 og en enkelt x1.7 og en SLR variabel diopters ( den er ikke heldig ) med.
Her lige lidt billeder, så du kan “fornemme” hvodan de ser ud.