Mir.dk

Jeg glemte helt at jeg i en længere periode, var redaktør på et fagmedie.
Faktisk fra engang i 1998 og frem til årsskiftet 2023, hvor jeg etablerede et webmedie.
Og selv om at vi i perioder endte som et tryk medie, og – i en kort periode – var blevet købt og ejet af ( det har jeg glemt ) var mir.dk primært et fagmedie om broadcast og teknik på området.

Enkelte kan måske huske at mediet i perioder var “kritiske” overfor blandt andet TV2, der – mente mediet – var for kommercielt, og for målrettet mod at distribuere stadig mindre “begavet” TV indhold.
Igen.
Som – måske – de samme enkelte oplever det idag, er TV2 nærmest tilbage på fortidens flotte seertal, med formater der – stort set uden undtagelse – er snart 30 år gamle koncepter og formater.

Her en Gallup analyse af seerfordelingen i 2007 og 2008. Som det fremgår var DR og TV2 også totalt dominerende på dette tidspunkt

Forbrugerne, eller seerne i dette tilfælde, er åbenbart ikke interesserede i bedre og mere “begavet” TV.
Så selv om at redaktionen bag mir.dk fortsat – personligt – er kritisk overfor TV, der udelukkende har til formål at underholde, er seerne – som det fremgår af seertallene absolut uenige.
Som eksempel havde sidste uges Badehotellet ( da den her artikel blev skrevet ) episode tæt på dobbelt så mange konsoliderede seere som en landskamp.
Eskapi er dermed dobbelt så relevant for de 1,3 mio seere der så med.

Mir.dk var også stedet hvor det var muligt at læse om den generelle udvikling i netop broadcastmiljøet.
Og med enkelte undtagelser, er lønningerne i branchen idag ( stort set ) den samme som den var i 1984.
Personligt blev jeg i 1984 tilbudt det samme som assistent som DR var parat til at betale for mit arbejde som “erfaren fotograf”, i 2004.
DR besluttede sig nemlig – i 2004 – og igen i 2019 for at tvinge alle løsarbejdere til en at arbejde til en løn der retteligt hører til i de tidlige 80ere, eller bare blive væk.
Så jeg blev væk.

Og har siden ( med ganske få undtagelser ) ikke arbejdet for DR siden 2004.
Hvorfor arbejde for en arbejdsplads der behandler deres eksterne leverandørerer som de tyrkiske gæstearbejder blev behandlet og betalt i 1975.

Tilbage i resten af branchen, fulgte mir.dk også med og kunne beskrive en – ikke overraskende – udvikling, hvor nyheds TV ( ENG-> Electronic News Gathering ) startede med at “et hold” var en fotograf ( til at optage video ) en lydmand til at optage lyden og en assistent til at køre bilen og holde øje med alt det som de kreative glemte, til en fotograf, der kørte racerløb på sidegaderne til Åboulevarden/Stefansgade, mens journalisterne råbte og skreg om hvor travlt de selv mente at de havde det.
DR og TV2s fotografer redigerer idag deres egne otagelser, og varetager dermed op imod 4 personers arbejde.
hvordan skulle der ellers være råd til at give cheferne deres gode løn

På samme måde er der sikkert enkelte der kan huske at udstyret er blevet mindre, lettere og – først og fremmest – mere lysfølsomt.
Ret heldigt, nu hvor der er – op imod – 10 gange så lidt lys i en moderne lampe som tilbage i en “fjern” fortid, hvor det var “normalt” at bruge en “blonde” ( en 2KW lampe) i væggen, når der skulle interviewes indendørs, til – idag – hvor mange tager på optagelse med 30-60 watts lamper, der reelt ikke giver noget lys, men som – ind imellem – reflekterer nok på hud til at billederne næsten eksponerer.

De 25 år mir.dk eksisterede var med andre ord en tid hvor broadcast var ude i en række heftige forandringer.
Forandringer der – idag – nærmest har lagt branchen ( der inkluderer spillefilm og reklamefilms miljøet ) i graven.