Udlejning af lys

En del fotografer “kan nøjes med”, det lys de møder når de går på arbejde.
Undertegnede har – omvendt – altid været af den overbevisning, at personligt lys gør en forskel, ganske som at det også gør en forskel på den enkelte produktion.

Derfor har jeg over årene investeret i “mit eget lys”, der ikke overraskende er “old school”, forstået på den måde, at det er godt gennemprøvet på millioner af produktioner. Modsat den nyeste “trend” har jeg ikke investeret ( særligt meget ) i LED eller COB lamper. Bevares de helt store 600, 1200 og nu 3600 watts lamper kan en masse. Men koster stadig væsentligt mere i indkøb eller at leje end gennemprøvet HMI. Jeg har med andre ord – stort set – intet “batteri lys”, med undtagelse af et par “Astera Hydra panels”, og et par 200watt HMI’er, der tilsammen kan levere op til 15000 LUX Flooded lys på en meters afstand. Er du på location, har vi en lille 700W Honda generator til din Mac og lamperne

For lige at komme tilbage til mine Hydra panels, så er de købt som on-board lys til håndholdt arbejde. ( Jeg lejer dem ud med eller uden mini magic arm, så lampen kan komme helt frem og ligge på modlysblænden på et broadcast kamera. )

Jeg har et par Hydra paneler, der både kan fungere alene eller som en enhed – fungerer fint til interviews, eller som on-board lys

Jeg har netop set et Hydra Panels blive brugt på en spillefilm hvor en dansk skuespiller “sidder ved et et stearinlys sammen med familien”. “flammen” er – naturligvis – et Hydra Panel på en C Stand, der blinker løs.

Lige for tiden tilbyder jeg 3 x 200 watt for 500 kroner om dagen ex., med stativer, halv og hel CTO. Er du til C stands og lidt flag koster de lidt oveni

Det er og bliver dog mest mit HMI lys jeg er rigtigt glad for.

Jeg har længe været af den overbevisning at netop HMI, er helt perfekt til optagelser i dagslys, og i situationer hvor det er nødvendigt med lys “nok til” at den enkelte location ligner virkeligheden.

Jeg har derfor et par små “lys pakker”, jeg tager rundt med. ( som jeg altså også lejer ud, med og uden mig)

Sidste nyt på den front er et par 2,5KW HMI’er, der hver især spiser en “hel fase” ( 13 amperer når de tænder ), som derfor kan tændes fra en en “helt almindelig” stikkontakt. Jeg lejer dem ud med 20 meter forlænger fra lampe til ballast og supplerer med 20 meter CEE forlænger og et konverter kabel ( CEE til 230V ) til almindelig stikkontakt, så elektrikeren kan spares væk. ( du burde kunne nå 2 forskellige faser i et almindeligt hus

Mine 2,5KW’ere lejer jeg ud med almindelige stativer, da lampe huset blot vejer 10-15 kilo stykket

Mine 2,5KW’ere giver – i princippet – netop lige så meget lys som arri’s D25ere, og pænt meget mere end M18 uanset.

Til gengæld lejer jeg mine ud til langt bedre priser, end du finder ude i byen.

En 2,5KW QuartzColor leverer 11.600 LUX på 10 meters afstand, spottet til 6 grader. ( 1 meter i diameter ) Flooded helt ud har du ved 54 grader har du 1320 LUX på ti meters afstand, og en diameter på lyset på 10 meter ! Det er med andre ord realistisk at forvente 2-5000 LUX som booklight lys på 3-5 meters afstand.

Ud over mine 2,5 KW’ere har jeg et par 575’ere, der snart bliver suppleret med et par 1200 watt ArriSun’s, da mine PowerGems ballaster både/eller kan levere strøm til en 2,5KW’er eller til et 1200 watt hoved.

Alle de “store” lamper ( fra 575 og op ) lejer jeg ud med et flag (90x120cm) ( der skal skrues sammen på location, med det medfølgende værktøj ).

Derfor fylder det intet under transport.

Hvert “flag pakke”, inkluderer halv og hel CTB, en halv og hel CTO, Grid Cloth ( 432 og 464 ), lidt Black Wrap og metal klemmer nok til at få det hele til at spille.

Vil du have et C Stand med, er det muligt at supplere med, ganske som vi også har lidt location Molton ( sort ), hvis det er relevant.

Er du ikke vant til Grid Cloth ( 432 og 464 ), spiser #432 stadig 1.75 blænde, mens 464 kun spiser 0.75 blænde.

Fremtiden

Når det er på plads, er jeg ved at udtænke en begavet måde at hoppe på Dedo Light Light Stream.
Detaljen er jo netop at det – mere eller mindre – mest handler om at få fingre i lamperne, ( dem har jeg ) og så ellers komme igang med både Lite pakkerne der er tiltænkt Table Top arbejde, og en eller flere mellem pakker ( lige nu hælder jeg til 20cm pakkerne ) der kan bruges til interviews og portrætter.

Slutteligt. Leder du efter rødt lys, har jeg en smule tungsten og bunker af Kino Flo 4×4 banker, 4×2 og 4×1 samt lidt 2×1.

Ud over disse har jeg et par KinoFlo “blødkasser”, konkret deres BarFly 200 og 400 watt løsninger.

Alt, inklusiv de forskellige banker leveres med 3200 eller 5600 Kelvin rør.

Mine 650 watt Arri Fresnell lamper, leveres med hel og halv CTB.

Her lidt om Light Stream konceptet og nederst en Arri fanboy ting om HMI vs LED lys ( og en masse om principperne bag et godt booklight set up